ВНИМАНИЕ: РАЗКОЛ!

 

Благочестиви православни християни,

 

Обръщам се към вас с увещанието да проявите бдителност! Разпространява се „църковен календар за 2019г.“ от името на „православни християни от Българската Православна Църква“, но без благословението на свещеноначалието на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия.

 

Както е добре известно, богослуженията в нашата св.обител допреди една година също се извършваха според юлиянския календар, или т.нар. „стар стил“. След това поради възникналите духовни смущения и съблазни в Софийска епархия получихме писмо от нашия епархийски архиерей с увещание да преминем към общоупотребявания в БПЦ църковен календар, което и сторихме без колебания. Ние обаче запазихме разбирането и уважението си към всички онези чеда и пастири на БПЦ, които продължиха да се черкуват с благословение по т.нар. „стар стил“, независимо от хулите, които някои неуравновесени личности отправиха и продължават да отправят срещу нас.

 

Не можем обаче да останем безмълвни, когато виждаме под маската на „църковен календар“ предизвикателно да се разпространяват неверни твърдения, благоприятстващи формирането на разколнически нагласи у вярващите.

 

Още на корицата на разпространяваното календарче виждаме непознат на православната традиция, смайващ иконографски сюжет, наречен „свети отци, които изобличиха неправдата на григориянския календар“. Внушението е колкото прозрачно, толкова и невярно!

 

Уводният текст започва с мнението на свт.Серафим, изказано пред Московското Всеправославно съвещание, че преминаването към новия стил не е препоръчително. Това мнение си остава обаче лично негово и Съвещанието не взима никакво решение по този въпрос. Днес за истински духовни приемници на свт.Серафим се препоръчват вярващи българи, принадлежащи към един каноничен и три „алтернативни“ Синода. На еклезиологията на кои от тях да повярваме?

 

Не знаем към кощунството или към църковно-комедийната митология да отнесем „свидетелството“, приписвано на св.Спиридон Тримитунтски, който наказал със смърт Лариския митрополит Арсений затова, че дръзнал да възпява Рождеството по плът на нашия Господ и Спасител Иисус Христос...

 

Посочените по-нататък в текста свидетелства на преп.Никодим Светогорец и патр.Кирил Лукарис касаят григорианската пасхалия, която и до днес не е приета от нито една Поместна православна църква. Въпросът за т.нар. „нов“ църковен календар не е поставян и не е обсъждан съборно от Вселенската църква. Всички Събори, които са разглеждали календара след 1583г., са визирали пасхалията, но не и „новият стил“, който се появи едва през 1923г.

 

Оттам насетне в текста на календарчето започват изключително опасни внушения, които лесно могат да предразположат неукрепналите и доверчивите към разкол. Така например, спекулира се, че св.Николай Планас едва ли не е благословил старостилния разкол в Еладската църква, възникнал през 1924г. като движение на свещеници и миряни. Утвърждава се, че св.Николай Велимирович е считал новокалендарните църкви за схизматични и е предлагал помощта си за утвърждаване на гръцкия старостилен разкол, наречен от авторите на календарчето не иначе, а „старостилна църковна общност“. Внушава се, че св.Юстин Попович е считал новостилните поместни православни църкви за разколнически. Подчертава се, че св.Йоан Шанхайски е поддържал гръцкия старостилен разкол и едва ли не на свои разноски е изпратил еп.Леонтий Чилийски (тайно и без благословението на Архиерейския Събор на РПЦЗ) да ръкоположи епископи за гръцките старостилци, от което днес в Гърция съществуват над двадесет взаимно отлъчили и анатемосали се синоди на „истинно-православните“ християни.

 

Отделно внимание трябва да отделим на спекулациите, които се правят с паметта на светите руски новомъченици. Читателят е манипулиран да вярва, че едва ли не въвеждането на новия стил в руската църква през 1923г. е активно мероприятие на ГПУ, а не неволна грешка на св.патр.Тихон. При това действията на руския първосветител-мъченик са представени по начин, който безчести неговия нравствен образ. Можем ли да приемем, че св.патр.Тихон е имал морала на йезуит, както излиза от обясненията на съставителите на календарчето? По подобен начин, страданията и мъченичеството на св.Иларион (Троицки), св.Инокентий (Тихонов), св.Петър (Полянски) и препп. Патрикий, Таврион и Арета Валаамски за Христа са представени манипулативно като свидетелство и страдание за „стария календар“. Една много сериозна духовна подмяна, която вместо към Христа може да повлече мнозина към някой от многобройните съвременни младостарци и в крайна сметка към погибел.

 

Правят впечатление и използваните от авторите на календарчето източници – в по-голямата си част руски интернет-сайтове със зилотска и сектантска насоченост, изтъкнати дейци на старостилния разкол като Владимир Мос и „йеромонах“ Нектарий Яшунский, както и сайтове на гръцките старостилци.

 

След основното тяло на календарчето, което сякаш е преписано дословно от църковното календарче на БПСЦ, следва едно невярно „пророчество“, приписвано на преп.Кукша Одески и заключителна част, написана в адвокатски маниер. В този текст каруцата е поставена пред коня и като се разчита на недостатъчната богословската осведоменост на читателя, се прокарва смехотворната идея, че едва ли не църковния типикон предварява и „съхранява“ църковния календар, когато всъщност църковния календар е утвърден векове преди на бял свят да се появи типикона. Вменява се на вярващите от БПЦ вина за това, че следват новия календарен стил. Но уважаеми съставители на календарчето, нали в Окръжното послание на източните патриарси от 1848г. се казваше, че „у нас самият народ е хранител на вярата и благочестието“? Е, след като в своята пълнота православния български народ е последвал църковните си водачи и преди 50 години е възприел употребата на новия църковен календар, вие за нещо повече ли се имате?! Или вие сте по-святи, по-благочестиви, по-близо до Христа от българския народ?

 

И не се лъжете, православните новостилни гърци, кипърци, румънци, албанци и африканци не са по-малко благочестиви и благоговейни от православните старостилни руснаци, сърби и грузинци. Ако съдим по състоянието на монашеството и участието на хората в живота на църквата, всъщност точно обратното...

 

В заключение бих искал да напомня на всички, че най-голямата добродетел е разсъждението. Да, наистина старият църковен календар е за предпочитане пред новия. Но Църквата е за предпочитане пред календара. А мисията на Църквата е да проповядва св.Евангелие и да приобщава вярващите към спасителната божия благодат. Църквата не проповядва календари – календарите са дело на учени-астрономи.

 

А, и да не забравя, откога Созиген Александрийски и Гай Юлий Цезар станаха „свети отци“?

 

 

Архимандрит Никанор - игумен на Църногорската света обител

За района
За района
Тържествен водосвет в Пенкьовския манастир Тържествен водосвет в Пенкьовския манастир

Тържествен водосвет беше отслужен в Пенкьовския манастир "Св. Петка" на 13 октомври 2019 г. по повод приключил проект по обновление на манастирския конак и двора. С благословението на Негово Светейшество митрополит Софийски и патриарх Български Неофит  богослужението оглави Негово Преосвещенство Белоградчишкият епископ Поликарп, викарий на софийския митрополит. Със средства, предоставени безвъзмездно чрез Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. са напълно обновени монашеска сграда (бившо училище)  с три килии за монаси, санитарен възел и магерница с трапезария и напълно е благоустроен дворът.  Инвестицията възлиза на близо 623 хиляди лева.

...прочети повече
Архиерейска св. Литургия за Петковден в Трън Архиерейска св. Литургия за Петковден в Трън

Тържествена  архиерейска света Литургия преди храмовия празник  на храм "Св. Петка" в  Трън се състоя на 13 октомври 2019 г. (неделя).  С благословението на Негово Светейшество Неофит, митрополит Софийски и патриарх Български богослужението  оглави Негово Преосвещенство Белоградчишкият епископ Поликарп, викарий на Софийски митрополит, в съслужение с архимандрит Никанор, игумен на Църногорския манастир „Св. Безсребреници  Козма и Дамян“, духовения  надзорник на Софийска епархия ставрофорен иконом Ангел Ангелов, иконом Йоан Чикалов -  архиерейски наместник на Трънска духовна околия,  йеромонах Силуан от църногорското  братство, йеромонах Тимотей от манастира "Св.Теодор Стратилат" край с. Балша,  предстоятеля на храма свещеник Михаил Станкович и други дугховници. 

...прочети повече
Освещаване на Радибошкия манастир Освещаване на Радибошкия манастир

На 23 септември, с благословението на Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит, бе извършено освещението на ремонтирания Радибошки манастир „Св. Троица“, Радомирска духовна околия.

Освещението извърши Негово Преосвещенство Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит, в съслужение с архимандрит Никанор, игумен на Църногорския манастир, архимандрит Евтимий, йеромонах Тимотей, протойерей Александър Стоев, архиерейски наместник на Радомирска духовна околия, иконом Йоан Чикалов, архиерейски наместник на Трънска духовна околия, свещеник Костадин Бошняков и свещеник Костадин Тренев.

...прочети повече