Който има уши, да слуша ...

Един починал архиерей каза в едно свое интервю: "Плаши ме враждебността на т. нар. религиозни хора. Те познават техниката на омразата и не прощават". Колко е бил прав! Митр.Йеротей(Влахос)

 

 

 

В някакво свое писание нейде на някакъв сайт "каноничните" старостилни разколници от БПЦ се занимавали обстойно с моята персона, полагайки неимоверни усилия да бъда охулен както трябва. Аз лични нападки не съм отправял и съответно не считам за нужно да отговарям на подобни.  

 

В този свой пореден пасквил обаче, датиран от месец март т. год., въпросните "високо духовни" автори отново сеят заблуди сред миряните на БПЦ. Това ме кара за пореден път с малко думи, кратко и ясно да  опровергая новоизмислените им учения.


Да започнем с най-главното, въпросът за Пасхата. Моите опоненти утвърждават, че четирите известни ни от Свещеното Предание правила за нейното определяне са всъщност само едни средства за постигане на "главната цел": християните винаги да били празнували Възкресението след юдейската Пасха. Ако това беше наистина така, питаме се, кому е било нужно да се измисля християнският църковен календар? Та нали ако само това е било цел на отците от Първия вселенски събор, достатъчно е било да се постанови Великден да се празнува в първия неделен ден след юдейската Пасха?!  А ако тя се падне в неделя, тогава - на следващия неделен ден. Толкова е просто.  Но ние имаме създадена цяла една пасхалия, базирана на съвсем различни принципи от юдейската. 

Тезата на т. нар. "канонични" старостилци  се опровергава напълно от първото и съответно главно условие: Възкресението да се празнува винаги след пролетното равноденствие. Дори семинаристите знаят, че терминът равноденствие има отношение към слънчевия календар, който пък няма никакво отношение към юдейската Пасха. Включването на Слънцето в християнската календарна система и съчетаването на слънчевия и лунния календар в едно означава, че желанието на светите отци от Първия вселенски събор е християните да имат своя Пасха, общ ден за празнуване на Възкресението и това е тяхната главна цел. Отбелязването на най-големия християнски празник след юдейската Пасха е било едно от условията, четвърто поред, на които е трябвало да отговаря новата християнска пасхалия. 

Календарът е научно дело, а не метафизика. Т.е. той е дело на човешкия ум.  В случая, Юлианският календар е дело на непросветения ум на езичника Созиген, по поръчка на идолопоклонника Юлий Цезар, в чест на когото е и наречен. Той е забележително творение, но като всичко човешко е несъвършен и с времето съставяната въз основа на него пасхалия на моменти започва да се отклонява от четирите изисквания, постановени на Първия вселенски събор. Тук моите опоненти се опитват да се измъкнат от неудобното положение,  в което изпадат, с помощта на софистиката. Изхитряват се да твърдят, че когато празнуваме Великден след второто пролетно пълнолуние, ние не се отклоняваме от постановленията на Първия вселенски събор , защото, видите ли, второто,  и то било след първото. По тази смайваща логика обаче трябва да кажем, че и седмото и единадесетото пълнолуние са след първото и не би имало проблем да празнуваме Пасха в началото на септември месец, така че Рождественският пост оригинално да съвпада с дните на св. Петдесетница. Очевидно е, че това е нелепо.

Разпространителите на старостилната кабала обичат да представят себе си за ревнители, един-други се наричат "изповедници", а несъгласните с тяхното частно мнение обсипват с ругателни епитети. Но имат ли основание тези техни претенции? Някога прекалено ревностните и екзалтирани последователи на св. Кирил Александрийски, като се базирали на неговите дванадесет анатематизми против несторианството, измислили монофизитската ерес и сами отпаднали от Църквата. Нашите старостилни разколоучители без никакви доказателства ме обвиняват, че съм бил изпитвал ненавист към светците, които се противопоставят на реформирането на календара. Това съвсем не е така и аз не само ги почитам, но и споделям изцяло тяхната, на светците, гледна точка. Само че, мнението на тези светци съвсем не е тъждествено на учението на старостилстващите разколници в БПЦ, колкото и много последните да цитират първите. Той и дяволът цитираше светото Писание, когато дръзна да изкушава нашия Господ. Светците, които възразяват срещу новостилната реформа на първо място посочват, че тя води до литургичен разкол в Църквата. И са прави. Но при днешното устройство на православието, когато поместните църкви са ограничени в рамките на националните държави, тази неприятна последица от календарната реформа не се чувства така остро, както остро и деструктивно се чувства резултатът от проповядваното от старостилстващите лъжеучение. Техните изтънчени манипулации и откровени фалшификации водят до разкъсване на литургичното единство на християните не само вътре в отделните поместни църкви, но и в енориите, дори в семействата (като по този начин водят до разрушаване на домашната църква). Не някаква теория, но практиката, животът, показва, че за изминалите десетилетия резултатът от такава "ревност" и "изповедничество" е неизменно един и същ: разбити семейства, осакатени човешки души, църковни съблазни. Неслучайно на един от водещите идеолози на съвременното българско "канонично" старостилие, духовен писател, наскоро му бе отнета възможността не само да служи, но и да проповядва и да прави беседи в диоцеза на Софийска епархия. Това е оценката, дадена от най-високия духовен авторитет в Българската църква на разпространяваните от старостилните активисти тези и постановки. "Който има уши да слуша, нека слуша" (Мат. 11:15). 


Третият момент, който заслужава внимание, е посочената причина за разпространената от брат Хорхе на 05.05.2018г. около 22:00 ч. фалшива новина, която няма да повтарям. Обвиняват ме, че съм станал причина от състава на Управителния съвет на Ефория "Зограф" да бъде изваден проф. Иван Желев, известен също и като "Агент Ангелов". Нито отричам, нито потвърждавам това. Но питам уважаемите "ревнители за истинско православие", кажете, драги, каква работа има в този държавен орган един агент на комунистическия режим,  обявен със закон за престъпен?!?

По всичко личи, че старостилците са забравили думите на един забележителен съвременен български митрополит,  който каза: "Българската Православна Църква е Църква на Светия Дух, а не на Маринчевци, Желевци и Бончоасеновци!"

Има още много, много какво да се каже по отношение на мартенското писание на брат Хорхе и неговите съавтори. Но не си заслужава.  

 

 

Архимандрит Никанор 

игумен на Църногорския манастир

За района
За района
Тържествен водосвет в Пенкьовския манастир Тържествен водосвет в Пенкьовския манастир

Тържествен водосвет беше отслужен в Пенкьовския манастир "Св. Петка" на 13 октомври 2019 г. по повод приключил проект по обновление на манастирския конак и двора. С благословението на Негово Светейшество митрополит Софийски и патриарх Български Неофит  богослужението оглави Негово Преосвещенство Белоградчишкият епископ Поликарп, викарий на софийския митрополит. Със средства, предоставени безвъзмездно чрез Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. са напълно обновени монашеска сграда (бившо училище)  с три килии за монаси, санитарен възел и магерница с трапезария и напълно е благоустроен дворът.  Инвестицията възлиза на близо 623 хиляди лева.

...прочети повече
Архиерейска св. Литургия за Петковден в Трън Архиерейска св. Литургия за Петковден в Трън

Тържествена  архиерейска света Литургия преди храмовия празник  на храм "Св. Петка" в  Трън се състоя на 13 октомври 2019 г. (неделя).  С благословението на Негово Светейшество Неофит, митрополит Софийски и патриарх Български богослужението  оглави Негово Преосвещенство Белоградчишкият епископ Поликарп, викарий на Софийски митрополит, в съслужение с архимандрит Никанор, игумен на Църногорския манастир „Св. Безсребреници  Козма и Дамян“, духовения  надзорник на Софийска епархия ставрофорен иконом Ангел Ангелов, иконом Йоан Чикалов -  архиерейски наместник на Трънска духовна околия,  йеромонах Силуан от църногорското  братство, йеромонах Тимотей от манастира "Св.Теодор Стратилат" край с. Балша,  предстоятеля на храма свещеник Михаил Станкович и други дугховници. 

...прочети повече
Освещаване на Радибошкия манастир Освещаване на Радибошкия манастир

На 23 септември, с благословението на Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит, бе извършено освещението на ремонтирания Радибошки манастир „Св. Троица“, Радомирска духовна околия.

Освещението извърши Негово Преосвещенство Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит, в съслужение с архимандрит Никанор, игумен на Църногорския манастир, архимандрит Евтимий, йеромонах Тимотей, протойерей Александър Стоев, архиерейски наместник на Радомирска духовна околия, иконом Йоан Чикалов, архиерейски наместник на Трънска духовна околия, свещеник Костадин Бошняков и свещеник Костадин Тренев.

...прочети повече