Година след Крит. Как Украйна може да стане най-консервативната православна страна в света

Мина точно година от момента, когато се проведе Светия и Велик Събор на Православната Църква на о. Крит - дълго подготвян, много критикуван и на когото бяха възложени големи и малки надежди. Въпреки очакванията, в резултат от събора нито е налице пасионарното обединение на Вселенското православие, нито идването на Антихриста и следващия го край на света. Затова пък съборът  стана маркер за важен процес, позволяващ да се говори за зараждането на алтернативен, глобализационен проект в рамките на традиционното християнство. Ако по-рано православните църкви имаха по-скоро имидж на реликва от византийските  времена, то през 2016 г. много от тях започват да призовават към интеграция, обединение, в това число и с иноверни христяни.

 

Колко струва срещата в Хавана на папа Франциск и патриарх Кирил, на която в украинските медии е гледано основно през призмата на автокефалията и поместността, но в определени православни кръгове тя е възприета като съобщение от съвсем друг род.

 

Нека да си спомним, че не всички поместни църкви изпратиха делегати на събора, и още повече, резултатите не са признати от всички като удовлетворителни (включително дори и от църкви, чиито делегати са участвали в разработването на документите на събора). Едно от главните обвинения от страна на църковните консерватори е за прекалено икуменическата позиция на участниците, които гласуваха иноверците да бъдат определяни не като еретици, а като църкви, т.е. като потенциално равни участници в диалога с православните. Това е причината за негодуването както в гръцкоезичния свят (особено на Света Гора), така и на Балканите, в Румъния (въпреки участието на румънския патриарх Даниел в събора), а и в РПЦ (московският патриарх не участва в събора, но срещата му в Хавана достатъчно много настрои против него консерваторите).

 

Към края на 2016 г. започнаха да се чуват публичните гласове на православните консерватори, които може условно да бъдат наречени изолационисти. Така, през ноември синодът на Българската православна църква учтиво се отказва да приеме документите на Критския събор за окончателни и призовава към по-нататъшни дискусии на съдържанието им. В Гърция представители на Пирейската митрополия са против решенията на събора. През април 2017 г. без официалната подкрепа на Еладската православна църква бе проведен т.нар. Солунски междуправославен Синаксис, осъждащ решенията на Критския събор и самото излизане на православието извън границите му, както и диалога с други християнски конфесии. На този Синаксис възникна предложението през юни-юли 2017т. да се проведе антикритски събор в украинския Банченски манастир, за който делегатите са поканени от епископ Лонгин Банченски. А през май атонският старец Атанасий, известен със своята много консервативна позиция и отрицателно отношение към официалната йерархия на РПЦ начело с Патриарх Кирил (мнение, което споделя и епископ Лонгин) посети Украйна и се срещна с митрополит Онуфрий - главата на автономната УПЦ в рамките на МП.

 

По този начин, още това лято Украйна може да стане център на привличане на консервативни православни сили, противостоящи на глобалистичния православен проект и на йерарсите, които го движат. Имайки предвид потенциала на УПЦ, управлявана от консервативния предстоятел митрополит  Онуфрий -  повече от 12000 църковни общини, само с една четвърт по-малко, отколкото в РПЦ - може да бъде разбран интересът на консервативните православни към Украйна. Консервативната линия в рамките на УПЦ, противостояща на йерарсите от РПЦ, отказваща да поменава на службите патриарх Кирил (макар и не от проукраински настроения, а напротив, смятайки го като прекалено либерален) може да получи подкрепа и от страна на украинските политици, дори и въпреки същностното различие на причините за такава позиция. Друг важен показател за потенциала на самото движение ще бъде провеждането или непровеждането на Банченския събор, който вероятно трябва да се състои около годишнината на Крит


Руслан Халиков,

 

УИСГРА, 17 июня 2017 г.

 

Календар
октомври
П В С Ч П С Н
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
01-10 Преп. Евмений, Еп. Гортински Чудотворец, Мчца Ариадна
02-10 Мчци Трофим, Саватий и Доримедонт, Св. Блгв. Княз Теодор Смоленски и синовете му
03-10 Вмчк Евстатий Плакида и дружината му, Мчци Михаил Черниговски и Теодор Болярин
04-10 Св. ап. Кодрат от 70-те, Св. Димитрий, Митр. Ростовски
05-10 Свщмчк Фока, еп. Синопски, Пророк Йона, преп. Козма Зографски
06-10 Зачатие на Св. Йоан Предтеча, Мчца Ираида, Преп. Поликсения
07-10 Първомчца и равноап. Текла, Преп. Никандър пустинножител
08-10 Преп. Ефросиния Александрийска, Успение на Св. Радонежки
09-10 Успение на Св. ап. Евангелист Йоан Богослов
10-10 Мчк Калист и дружината му, Мчца Аквилина, Преп. Саватий Соловетски
11-10 Преп. Харитон Изповедник, Прор. Варух, Св. княз Вячеслав Чешки
12-10 Преп. Кирияк Отшелник, Преп. Теофан Милостиви
13-10 Свщмчк Григорий, просветител на Армения. Мчца Рипсимия и др.
14-10 Покров на Света Богородица, Св. ап. Ананий, преп. Роман Сладкопевец и Йоан Кукузел
15-10 Свщмчк Киприян, Мчци Юстина и Теоктист, Андрей Юродивий
16-10 Свщмчк Дионисий Ареопагит, Еп. Атински. Преп. Йоан Хозевит
17-10 Свщмчк Йеротей, Еп. Атински, Преп. Аммон, Преп. Павел Препрости
18-10 Мчца Харитина, Свщмчк Дионисий Александрийски, Преп. Дамян, презвитер Киевопечорски
19-10 Св. ап. Тома, Препмчк Макарий
20-10 Мчци Сергий и Вакх, Мчк Полихроний
21-10 Преп. Пелагия. Преп. Таисия, Прпмчк Игнатий Старозагорски
22-10 Св. ап. Яков Алфеев, Преп. Андроник и Атанасия
23-10 Мчци Евлампий и Евлампия, Св. 26 прпмчци Зографски
24-10 Св. Ап. Филип от 70-те, Преп. Теофан Изповедник
25-10 Св. Мартин, еп. Турски. Преп. Козма Маюмски. Мчци Пров, Тарах и Андроник
26-10 Вмчца Злата Мъгленска, Мчци Карп и Папила, Преп. Никита изповедник
27-10 Преп. Параскева, мчци Назарий, Гервасий, Протасий и Келсий (Петковден)
28-10 Препмчк Лукиан, презв. Антиохийски, Преп. Евтимий Нови, Св. Свин, еп. Катански
29-10 Мчк Лонгин Стотник, Преп. ЛОнгин Киевопочерски
30-10 Пророк Осия, Св. Безсребреници Козма и Дамян Аравийски
31-10 Св. Ап. и евангелист Лука, Преп. Юлиан Пустинник, Мчк Марин