Година след Крит. Как Украйна може да стане най-консервативната православна страна в света

Мина точно година от момента, когато се проведе Светия и Велик Събор на Православната Църква на о. Крит - дълго подготвян, много критикуван и на когото бяха възложени големи и малки надежди. Въпреки очакванията, в резултат от събора нито е налице пасионарното обединение на Вселенското православие, нито идването на Антихриста и следващия го край на света. Затова пък съборът  стана маркер за важен процес, позволяващ да се говори за зараждането на алтернативен, глобализационен проект в рамките на традиционното християнство. Ако по-рано православните църкви имаха по-скоро имидж на реликва от византийските  времена, то през 2016 г. много от тях започват да призовават към интеграция, обединение, в това число и с иноверни христяни.

 

Колко струва срещата в Хавана на папа Франциск и патриарх Кирил, на която в украинските медии е гледано основно през призмата на автокефалията и поместността, но в определени православни кръгове тя е възприета като съобщение от съвсем друг род.

 

Нека да си спомним, че не всички поместни църкви изпратиха делегати на събора, и още повече, резултатите не са признати от всички като удовлетворителни (включително дори и от църкви, чиито делегати са участвали в разработването на документите на събора). Едно от главните обвинения от страна на църковните консерватори е за прекалено икуменическата позиция на участниците, които гласуваха иноверците да бъдат определяни не като еретици, а като църкви, т.е. като потенциално равни участници в диалога с православните. Това е причината за негодуването както в гръцкоезичния свят (особено на Света Гора), така и на Балканите, в Румъния (въпреки участието на румънския патриарх Даниел в събора), а и в РПЦ (московският патриарх не участва в събора, но срещата му в Хавана достатъчно много настрои против него консерваторите).

 

Към края на 2016 г. започнаха да се чуват публичните гласове на православните консерватори, които може условно да бъдат наречени изолационисти. Така, през ноември синодът на Българската православна църква учтиво се отказва да приеме документите на Критския събор за окончателни и призовава към по-нататъшни дискусии на съдържанието им. В Гърция представители на Пирейската митрополия са против решенията на събора. През април 2017 г. без официалната подкрепа на Еладската православна църква бе проведен т.нар. Солунски междуправославен Синаксис, осъждащ решенията на Критския събор и самото излизане на православието извън границите му, както и диалога с други християнски конфесии. На този Синаксис възникна предложението през юни-юли 2017т. да се проведе антикритски събор в украинския Банченски манастир, за който делегатите са поканени от епископ Лонгин Банченски. А през май атонският старец Атанасий, известен със своята много консервативна позиция и отрицателно отношение към официалната йерархия на РПЦ начело с Патриарх Кирил (мнение, което споделя и епископ Лонгин) посети Украйна и се срещна с митрополит Онуфрий - главата на автономната УПЦ в рамките на МП.

 

По този начин, още това лято Украйна може да стане център на привличане на консервативни православни сили, противостоящи на глобалистичния православен проект и на йерарсите, които го движат. Имайки предвид потенциала на УПЦ, управлявана от консервативния предстоятел митрополит  Онуфрий -  повече от 12000 църковни общини, само с една четвърт по-малко, отколкото в РПЦ - може да бъде разбран интересът на консервативните православни към Украйна. Консервативната линия в рамките на УПЦ, противостояща на йерарсите от РПЦ, отказваща да поменава на службите патриарх Кирил (макар и не от проукраински настроения, а напротив, смятайки го като прекалено либерален) може да получи подкрепа и от страна на украинските политици, дори и въпреки същностното различие на причините за такава позиция. Друг важен показател за потенциала на самото движение ще бъде провеждането или непровеждането на Банченския събор, който вероятно трябва да се състои около годишнината на Крит


Руслан Халиков,

 

УИСГРА, 17 июня 2017 г.

 

За района
За района
Архиерейска св. Литургия в Леворечкия манастир Архиерейска св. Литургия в Леворечкия манастир

На   7 март  2021 г - Неделя Месопустна  и Неделя на Страшния съд  в Леворечкия манастир  "Св. 40 мъченици Севастийски", община Трън,  с архиерейска литургия беше отбелязан храмовият празник. С благословението на Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит богослужението бе възглавено от Негово Преосвещенство Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит.  

Светите 40 Севастийски мъченици се почитат от Църквата на 9 март, но поради утвърдена традиция на този ден епископ Поликарп  винаги да  служи  архиерейска литургия на храмов празник в Сапарева баня, в манастира трънското село Лева река празникът беше в неделния ден.

...прочети повече
Водосвет в Билинския манастир Водосвет в Билинския манастир

С благословението на Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит на 25 февруари 2021 г. в Билинския манастир "Св. Архангел Михаил" (община Брезник) Негово Преосвещенство Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит отслужи  тържествен водосвет. Поводът е  приключен проект за обновяване на манастирския храм и благоустрояване на дворното пространство около него.   С преосвещения епископ съслужиха игуменът на Църногорската света обител архимандрит Никанор,  архимандрит Боян и йеромонах Спиридон от църногорското братство, протойерей Константин Стойчев – и. д. игумен на Билинския манастир, йеродякон Вартоломей. 

...прочети повече
На Сретение Господне в Земен На Сретение Господне в Земен

На 2 февруари Православната църквата почита празника Сретение Господне.

По този повод в храм „Св. Йоан Богослов“, гр. Земен, Радомирска духовна околия, бе отслужена Архиерейска света Литургия.

...прочети повече